![]() |
iftikharblog.co.cc |
SZEMLE
Bár Hollandiát a legliberálisabb európai országként tartjuk számon, napjainkban – a francia mintát követve – egy erősen korlátozó törvény megalkotásán és elfogadtatásán dolgoznak a királyság államférfijai. Az ország kormánya nemrég bejelentette, hogy az idei év folyamán jelentős intézkedések várhatóak a fejkendő betiltásának ügyében.
Ugyanakkor, ha kicsit jobban belegondolunk, annyira nem is váratlan a lépés: hogy is tudna elfogadni az ennyire liberális Hollandia egy ilyen konzervatív hagyományt? Nyilván sehogy. A könnyűdrogok részben szabad fogyasztásával, a prostitúciónak és az azonos neműek házasságának engedélyezésével nehezen egyeztethető össze az önmegtartóztatás, az arc és a test teljes vagy részleges elfedése, a nyilvánosság előtti szexuális célú magamutogatás elvetése.
![]() |
Geert Wilders és Mark Rutte nos.nl |
Az indítványt még szeptemberben adta be Mark Rutte miniszterelnök Geert Wilders-szel (Szabadság Párt) karöltve. Míg előző igyekszik tompítani a kérdés vallásos vonatkozását és a nemi egyenlőség megteremtésére helyezi a hangsúlyt, utóbbi korábban nyíltan kijelentette: célja az iszlamizáció megállítása. (Wildersnek egyébként 2010 szeptemberében bíróság előtt kellett felelnie muszlimok elleni gyűlöletkeltés vádja miatt.) A miniszterelnök szerint a törvény nem csak a muszlim nők fejkendőire, hanem motoros sisakokra, valamint símaszkokra is vonatkozna, célja pedig a bűnözés visszaszorítása. 9/11 árnyékában kell élniük a muszlim nőknek is: a törvényalkotók a terrorizmusellenes harc egyik eszközét látják a fejkendő betiltásában.
Ha az egyenlőség és a szabadságjogok védelmében érzik szükségét a törvénynek, öngól-gyanússá válik a történet: az egyik szabadság nevében csorbítom a másikat, a vallásszabadságot. Kinek van joga eldönteni, hogy adott muszlim nő számára melyik a fontosabb? Míg egy európai számára a burka a diszkriminációval egyenlő, egy iszlám vallású nő számára ez muszlim identitásának egyik kifejezőeszköze lehet. A tiltás e tekintetben azt vonja kétségbe, hogy ők is rendelkezhetnek szabad akarattal. Ráadásul a törvény kontraproduktívnak is bizonyulhat. A „mert a férje rákényszeríti” logika mentén haladva a tiltással tényleg el fognak tűnni a fejkendők Hollandia utcáiról. De esetleg a nők is. Mármint a muszlim nők. A férj ugyanis fejkendő nélkül lehet, hogy az utcára sem fogja kiengedni őket, vagy ők maguk fogják minimálisra szűkíteni utcai tartózkodásukat.
Ahhoz, hogy az indítvány törvénnyé váljon, a parlament mindkét házának rá kell bólintania. Ezzel – Franciaország és Belgium után – Hollandia lenne a harmadik európai ország, amely törvényben tiltja a burka viselését. A királyság az aranyéremért is versenyben volt, hiszen Wilders már 2005-ben felvetette a problémát. Szerinte a muszlim nők azzal, hogy elfedett arccal járnak az utcákon, sértik mindazokat, akik az egyenlő jogokban hisznek. A korlátozás jelenlegi formája közintézményekre, kórházakra, iskolákra, a közösségi közlekedésre valamint az utcára, közterületekre vonatkozna; a szakrális intézmények és a holland repterek tranzitvárói továbbra is fejkendő-kompatibilisek maradnának.
Franciaországban 2010 őszén fogadták el a muzulmán fejkendőket tiltó törvényt, amely tavaly áprilisban lépett érvénybe. Az arcot eltakaró nők rendőri felszólításra kötelesek levenni kendőjüket, ha pedig ellenszegülnek, pénzbírsággal sújthatóak, illetve „állampolgársági órák elvégzésére” kötelezhetőek. Azok pedig, akik erőszakkal próbálják rávenni az asszonyokat a kendő viselésére, börtönbüntetésre számíthatnak. Belgiumban 2011 júliusában fogadtak el hasonló törvényt, az azt megszegőknek azonban iskolapad helyett pár napos elzárással kell szembenézniük.
![]() |
politicspwn3d.wordpress.com |
A kérdés egyre több országban kerül terítékre, és szinte mindenhol éles vita tárgya. Tony Blair 2006-ban a szegregáció szimbólumává tette a fejkendőt, és megkérdőjelezte az iszlám vallás összeegyeztethetőségét a modern világgal. Az osztrák Szabadság Párt népszavazást kezdeményezett a burka és a nikáb viseléséről, a mecsetépítésekről, valamint arról, hogy aláírassanak-e a muszlimokkal egy nyilatkozatot, melyben elismerik az osztrák jog elsőbbségét a sariával szemben. A spanyol alsóház 2010-ben utasított el egy indítványt, amely szintén a burka betiltását tűzte ki céljául.
A fejkendő tiltása egyébként nem csupán Európában aktuális: a szekuláris Törökország mellett Szíriában és Egyiptomban is felmerült a korlátozás. 2010-ben a szír felsőoktatási miniszter kijelentette, hogy szükségét látja annak, hogy a fejkendőket betiltsák az egyetemeken. Egy évvel korábban az egyiptomi Tantawi tiltotta meg a diákoknak a fejkendő viselését a szunnita iszlám központjának számító Azhar egyetemen.
Rövid fejkendőtan
Bár a fejkendő kérdése egyre inkább része hétköznapjainknak, a fogalomzavar még mindig általános (köszönhetően a médiának és a minimalizmusnak, hiszen az egyszerűség kedvéért leginkább a burka használatos). A hijab a fejet és a nyakat eltakaró, de az arcot szabadon hagyó, laza kendő. Az amira két részből áll: egy sapkaszerű darabból, amely közvetlenül tapad a fejre, valamint egy kendőből, amely a tarkót és a nyakat takarja. A khimar a hijabhoz hasonló, de annál hosszabb, a vállakat is takaró kendő. A csador az egész testet takarja, az arc azonban itt is szabadon marad. A nikáb egy kiegészítő darab, amely az arc szem alatti részét takarja. Mind közül a burka a legszigorúbb, mely az egész testet illetve arcot takarja, egyedül a szemnél hagy egy apró rést.
VEZÉRKOMMENT
A törvény támogatói kulturális és tradicionális különbségekkel érvelnek: „a fejkendő nálunk nem megszokott, ha integrálódni szeretnének, alkalmazkodjanak a mi életünkhöz”. Problémás továbbá, hogy utóbbi passzív állami támogatásban is részesülhet azáltal, hogy történelmi helyszíneket bocsátanak rendelkezésére, míg a fejkendő esetében a hatalom a privát szférát korlátozza: megszabja, hogy mit hordhatok és mit nem, például ha vásárolni megyek. Európa a másság és tolerancia nevében közös emberi jogokról és elfogadásról beszél, ugyanakkor e törvény által különbséget tesz kisebbség és kisebbség között. Az azonosíthatatlanság természetesen jogos biztonsági probléma, erre mindenképp meg kell találni a legjobb megoldást, de az nem feltétlenül a teljes tiltás.
Lorencsics Emese