Mos Maiorum - A politika íratlan szabályai

A pápa a politikai kultúráról

2012. január 02. - Hörcher Ferenc

XVI. Benedek
Associated Press

KOMMENTÁR

Hogyan kerülhető el az intolerancia és az erőszak? Erre a kérdésre is választ keresett XVI. Benedek pápa, amikor az ifjúságra, mint a jövő reménységére tekintett az újévi misén elmondott beszédében.

 

 


A katolikus egyház számára is nyilvánvaló kihívást jelent az Európában – sőt az egész nyugati civilizációban - tapasztalt bizalmi válság, amelynek alapja nyilvánvalóan az értékrend elbizonytalanodása. A katolikus egyház, mely e világ legrégebben fennálló globális intézménye, nyilvánvalóan érzi felelősségét ebben a helyzetben is. Ezzel magyarázható, hogy a pápa újévi üzenete a reményre koncentrált, amelynek megőrzése e válsághelyzetben különösen fontosnak tűnik.

Az egyházfő a következőképp fogalmazott: "Hangsúlyozni szeretném azt a tényt, hogy a mai világ horizontját elhomályosító árnyékok ellenére reménnyel tekinthetünk a jövőbe, ha vállaljuk a felelősséget, hogy a fiatalokat az igazság ismeretében, az alapvető értékek és erények tiszteletbe tartásában neveljük." A katolikus tanításban mindig is kulcskérdés volt az igazság iránti elkötelezettség, s Benedek pápa, aki már régóta az egyházi tanításért felelt a Vatikánban, nyilvánvalóan e hagyományhoz kapcsolta az új helyzetre adandó egyházi választ. A katolicizmus soha nem az újítás élharcosa volt – így nem véletlen, hogy a hagyományos értékek és erények tiszteletét hangsúlyozza az újévi üzenet.

XVI. Benedek reménye az ifjúság
Associated Press


A világszerte kirobbant pedofil botrányok által megtépázott tekintélyű egyház vezetője azonban nem a múltba révedés programját képviseli. A posztmodern filozófiával vitatkozva szólítja fel a híveket a „relativizmus kultúrájával” vívott mai küzdelemre, és külön is kiemelte e tekintetben a nevelés fontosságát. A fiataloknak szerinte "meg kell tanulniuk a békés egymás mellett élés fontosságát és művészetét, a kölcsönös tiszteletet, a párbeszédet és megértést. A fiatalok természetüknél fogva nyitottak ezekre a magatartásformákra, de a társadalmi valóság, amelyben felnőnek, arra késztetheti őket, hogy ellentétes módon gondolkodjanak és cselekedjenek, intoleráns és erőszakos módon." Ezért a társadalom felelőssége hatalmas: hogy milyen szellemben neveljük a fiatalságot, az a jövőt is nagyban meghatározza.

Benedek pápa a mise után a Szent Péter térre néző ablakából integetve a tömegnek, folytatta e gondolatsort. Mint mondta, tisztában van azokkal a nehézségekkel is, amelyek a fiatalok előtt állnak, külön is utalva a családalapítás és az álláskeresés nehézségeire a mai világban. Ugyanakkor kitért a világban tapasztalható konfliktusokra is, arra kérve a tömeget, imádkozzanak vele "őszintén a világ minden táján a békéért, a konfliktusokkal terhelt vidékeken a megbékélésért és a megbocsátásért, s a világ javainak igazságosabb és méltányosabb elosztásáért."

A katolikus egyházfő ünnepi üzenete tehát a társadalmi konfliktusok csillapítását és egy emberségesebb politikai kultúra részben legalábbis a nevelés révén történő kialakítását tekinti a remény forrásának az új évben.

A bejegyzés trackback címe:

https://mosmaiorum.blog.hu/api/trackback/id/tr103513594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2012.01.02. 15:17:16

"A katolikus tanításban mindig is kulcskérdés volt az igazság iránti elkötelezettség"

Mármint az iránt, amit ő gondol igazságnak.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2012.01.02. 15:20:56

a fiatalokat eddig is értékekre nevelték, csak azért lett ilyen romboló, mert azok sulykolták/sulykolnák, akik maguk mást tesznek, tehát ez vált példává...

Hörcher Ferenc 2012.01.02. 15:34:47

@Terézágyú: Nem, az iránt, ami az igazság. És persze e hit szerint az igazság és az istene tanítása összecseng.

Hörcher Ferenc 2012.01.02. 15:36:02

@nexialista: A vizet prédikál, bort iszik minden tanár számára intő példa.
Amúgy meg a relativizmus épp az értékek devalvációját eredményez(het)i.

Terézágyú 2012.01.02. 15:40:58

@Hörcher Ferenc:
"Nem, az iránt, ami az igazság. "

Az iránt, amiről ő azt gondolja, hogy az az igazság.
Mint ahogy mindenki számára kulcskérdés az, amit számára az igazság.

Hörcher Ferenc 2012.01.02. 15:44:45

@Terézágyú: De van különbség azok között, akik szerint van egy (az) igazság, és azok vélekedése között, akik szerint igazságok vannak, és nincs egy (az) igazság. A katolicizmus az első álláspontot vallja, és olvasatában a második vélekedés hívei a relativisták.

Terézágyú 2012.01.02. 15:50:24

@Hörcher Ferenc:
stimmt. pl. a kommuniznus is az vallotta, hogy egy igazság van, és azt ő tudja.

de pl. az iszlám is ezt mondja.

Hörcher Ferenc 2012.01.02. 15:53:48

@Terézágyú: Nem mond ellent egymásnak az a két állítás, hogy csak egy igazság van, és hogy egymástól eltérő felfogások mind a sajátjukat tartják igaznak. Logikailag ugyanis elképzelhető, hogy egyiknek van igazsága a többivel szemben. Másfelől az is igaz, hogy a katolicizmus, tanulva korábbi bűneiből, már nem hirdeti azt, hogy mindenkinek az általa igaznak hitt tanítást kellene vallania. A cikk is arra utal, hogy a másik megértésének fontosságát hangsúlyozta a pápa újévi beszédében.

Terézágyú 2012.01.02. 16:00:39

@Hörcher Ferenc:
"Nem mond ellent egymásnak az a két állítás, hogy csak egy igazság van, és hogy egymástól eltérő felfogások mind a sajátjukat tartják igaznak."

Valóban csak kérdés, hogy akkor kinél van az igazság.

Én nem tudom, de azt igen, hogy ez a mondat: "A katolikus tanításban mindig is kulcskérdés volt az igazság iránti elkötelezettség" csak akkor igaz, ha

1. elfogadjuk, hogy valóban a katolicizmus tudja az igazságot - de ugye, hogy mást ne mondjak, a kálvinizmus szerint se így van

2. ha kiegészítjük azzal, amit mondtam: elkötelezett az iránt, amiről ő azt tartja, hogy az az igazság.

"A cikk is arra utal, hogy a másik megértésének fontosságát hangsúlyozta a pápa újévi beszédében. "

Ha azt mondom, hogy nálam van az igazság, akkor éppen hogy nem értem meg a másikat...

phaszfej 2012.01.02. 16:03:51

A sátán utolsó pápája.

Hörcher Ferenc 2012.01.02. 16:06:33

@Terézágyú:
1. Az első feltétel nem szükségszerű, hisz ad absurdum az is következhet az idézett állításból, hogy a katolicizmus akkor is hajlandó követni az igazságot, ha az saját hitével is szembeállítja a katolikus hívőt.
Másfelől, ugyan hogyan bukkanhatna rá valaki az igazságra, ha nem lenne számára kulcskérdés az igazság iránti elkötelezettség.
2. Ezt elfogadom.
3. Én épp fordítva látom: ha nincs meg bennem az igazság iránti elkötelezettség, akkor eleve kizárt, hogy kommunikálni tudjak másokkal.
A másik megértése ugyanis mért feltételezné az igazságról való lemondást?

Hörcher Ferenc 2012.01.02. 16:07:53

@phaszfej: Az ilyen beírásoknak vajon mi értelme van?

hegyilány 2012.01.02. 19:29:56

Hát! az az igazság, hogy más a valóság- és más az igehirdetés.
Én mindig tiszteletben tartottam/tartom az "igazi " vallást, de egyáltalán nem tudok azonosulni vele.

árnyékok ellenére reménnyel tekinthetünk a jövőbe,"
Persze, reménykedni lehet, csak az nem oldja meg a problémákat.
Attól még nem lesz munka, attól még elviszik a házat a fejem felől, és sorolhatnám....

hegyilány 2012.01.02. 19:31:37

Persze a magyar kormányfő is azt mondta, "ez az év a reménység éve". Hát ez meg röhej.
Miben kell reménykedni?? Tessék már Nekem megmondani???
Abban, (esetleg), hogy nem lesz államcsőd, vagy nem fogok éhen halni???
???

márta)) 2012.01.02. 19:35:06

@phaszfej:

Ez egy emeletes baromság.
:)

márta)) 2012.01.02. 19:38:18

kulcskérdés volt az igazság iránti elkötelezettség, "

Na.Igen! Az mindig kulcskérdés. Igazság, az soha sem volt, és nem is lesz.

márta)) 2012.01.02. 19:47:13

@Hörcher Ferenc:

Bocsánat!

"Orbán takarodj! Fülelhetnek az Operában - tudósítunk az Andrássy útról"

Itt a mai szellem! Mert ez a világ már csak ilyen.
Amikor nagyon sok fiatal azt hallja "otthon", hogy nincs, sokaknak dolgoznia kell tanulás mellett, amikor a szülők is nélkülöznek. Akkor, lehet itt akármiről beszélni, írni, a tények, tények maradnak.
Mert már lassan csak gazdagok és szegények lesznek???
Lehetett volna másként is. De még mennyire, hogy igen.

Minden józan ész) a jóra és a tisztességre neveli a fiatalokat, abba az irányba tereli, de sajnos a valódi világgal, annak hatalmas buktatóival, nem minden fiatal tudja felvenni a lépést.
Nagyban hozzájárul, ahogyan írtam, mit visz, vihet otthonról.
Szóval ez egy nagyon összetett kérdés, probléma.

Baromi jó egyébként, hogy ez a reménység éve.)
hm?

phaszfej 2012.01.02. 20:27:31

Bárcsak úgy lenne!

phaszfej 2012.01.02. 20:39:59

@Hörcher Ferenc: A papság mindig igazat mond, pont, mint Sátán. Ha ön pap, akkor Sátán papja. Ezt tudnia kell.

Hörcher Ferenc 2012.01.02. 21:08:13

@hegyilány: Csakhogy remény nélkül meg nem tudja megoldani a problémákat -erre utal a mai magyar politikai helyzet is.

Hörcher Ferenc 2012.01.02. 21:10:25

@márta)): Nagyjából egyetértünk, legalábbis abbna, hogy ez egy nehéz, 9összetett probléma.
Ám hogy remény nélkül nem megy, azt minden társadalompszichológus megmondja, ahogy azt is, hogy pl. a magyarok milyen pesszimisták.

Hörcher Ferenc 2012.01.02. 21:11:35

@phaszfej: Huh, ezt most nem tudtam követni.
Viszont megnyugtatom, nem vagyok pap.

márta)) 2012.01.02. 21:36:54

@Hörcher Ferenc:
Igen!. Remény nélkül nem megy. De az élet minden területére igaz, hogy nagyon sokat kell tenni mindenért. Csak a remény, magában semmit sem ér.

hegyilány 2012.01.02. 21:46:28

@Hörcher Ferenc:
Ki nem tudja megoldani a problémákat, remény nélkül??
A mai politikai helyzet) Itt nálunk egy elhibázott, légvárakra épitett gazdaságpolitika, megtűzdelve hatalmi kormányzással.
Helyzet az van, nem jó, rossz.
A politikai helyzetet maga a kormány idézte elő. ?
A gazdasági válságnak nem egyenes következménye, ami hazánkban zajlik.
Szomorú, valóság.

hegyilány 2012.01.02. 21:48:46

@Hörcher Ferenc:

A társadalom egy hatalmas csoportja remény vesztett) Őket vajmi, kevéssé érdekli az újévi üzenet.

Hörcher Ferenc 2012.01.03. 10:15:09

@hegyilány: Pedig az újévi üzenet épp a reményvesztetteknek szól!

hegyilány 2012.01.03. 11:52:18

@Hörcher Ferenc:

Hm. Hol írtam, hogy nem Nekik szól??
Nem írtam. Hiába van üzenet, ha nem oldódnak meg a problémák.
A mostani" politikai- gazdasági helyzet sem mutatja, hogy a közeljövőben bármiféle javulás lenne.
A keresztény" üzenet, megnyugtatja a lelkeket, már azokét, kik maximálisan tudnak azonosulni vele)
A "valódi" újévi üzenet, pedig az, a kormány részéről, hogy akik eddig is vesztesek voltak, esetleg elestek, semmi jóra nem számíthatnak.
Igy van ez.
:)

Hörcher Ferenc 2012.01.03. 12:03:46

A kormánytól persze nyilván nem is ugyanazt várjuk, mint a római pápától. :)
Hogy melyikük üzenete a valódibb, az izgalmas kérdés.

YY 2012.01.03. 14:30:56

A kimondott szónak teremtő ereje van...!

Véleményem szerint az, hogy az ország olyan helyzetben van amilyen, nem csak és kizárólag egy kormány elhibázott gazdaságpolitikájának köszönhető.
Bár jómagam nem vagyok közgazdász, és a hozzáértő szakemberektől ezúton elnézést, de: A közelmúltban egy neves közgazdásszal készült interjú alkalmával az ország jelenlegi gazdasági helyzetéről vitatkoztak. A beszélgetés során - bár nagy vonalakban - de szó esett az államháztartási hiány mértékéről, okairól, stb. E beszélgetés során egyértelműen kiderült,hogy a "hiány" nem pusztán egy kormány elhibázott gazdaságpolitikájának eredménye, hanem az egyes egyének felelőssége is. Az államháztartási hiány magában foglalja XY egyén hitelre vásárolt hűtőszekrényének, kocsijának, szekrénysorának, stb az árát. Egy kormányzás alternatívákat kínál, mellyel az egyén önálló akarata szerint él, vagy nem él! Ha tovább nyújtózkodunk, mint ameddig a takarónk ér, akkor aktív részeseivé válunk saját "sanyarú" sorsunk alakításában!
Úgyhogy talán nem hiábavaló fáradozás ilyen, és ehhez hasonló beszédek közzététele, már amennyiben felismerésre kerül, hogy a felelősség, bizony az egyén vállát is ugyan úgy nyomja mint a kormányzatét. Talán könnyebb megbékélni a kialakult helyzettel, ha szembenézünk és elfogadjuk a nyilvánvaló igazságot, mint ha egymás torkának ugorva másokat hibáztatunk azért, amit mi magunk okoztunk saját magunk részére!

menőmano 2012.01.03. 20:13:47

Nahát!Nahát! Úgy látom, hogy a Hörcher Ferenc, túlélte a görbe estét, napot! Már posztot is írt.
Akkor most már totálisan jól van.?
oszt.jónapot!
:))

Hörcher Ferenc 2012.01.03. 20:29:24

@menőmano: Kedves menőmano,
a görbe este költői túlzás volt a részemmről - biztosíthatom, hogy túléltem.
oszt most már jó napom van.
Hasonlókat Önnek is.
:)

menőmano 2012.01.03. 20:29:46

A világszerte kirobbant pedofil botrányok"
Na. persze, hogy nem a múltba révedéssel foglalkozott a pápa.
Vállaljuk a felelősséget, hogy a fiatalokat, a szépre, a jóra, egymás iránti tiszteletre neveljük. Ez mindig is így volt, nem kell hozzá (különösebben semmiféle üzenet).
Azt mindenki tudja, hogy a mai helyzetben, most főleg, nagyon nehéz a fiataloknak.
Igy kik nem kapnak megfelelő családi,- társadalmi- támogatást, (és itt elsősorban a "lelki" támogatásra gondolok) nagyon könnyen elsodródnak rossz " irányba.
Nagyon sok feszültség van felhalmozódva a társadalom egy csoportjában, igy gondolhatják sokan, főleg a fiatalabbak, hogy egyfajta megoldást jelent számukra, ha valamiféle szélsőséghez tartoznak.
Az alvó "elmék" itt vannak közöttünk, s csak egy szikra kellene, hogy feléledjenek.
Összetett kérdés, probléma. Sokkal összetettebb, mint amit a pápa elprédikál.:)

Na.ja. A pedofil papok) lelki sérült fiatalok, kik kapcsolatba" kerültek velük.
(kerestem a szót, de nagyon finom akartam lenni. nem könnyű! ide egészen más gondolat illene, csak azt meg úgyis kimoderálnák). :)

menőmano 2012.01.03. 20:34:23

@Hörcher Ferenc:
Ugyan miért? Önnek nem lehet görbe estéje?? Hát azt mindjárt gondoltam, hogy túlélte. Főleg mikor láttam, hogy már "normálisan" írni is tud.
Örülök neki, hogy totálisan jó napja van.
Látja, látja! Ilyen ez. Így ismeretlenül, aggódtam Önért, hogy nem fogja túlélni azt a "fránya" estét, napot!!
Azt hittem, azért nem ír napokig, hogy beteg.
oszt.ennyi.
:)))))))

Hörcher Ferenc 2012.01.03. 20:35:14

A pedofil papok ügye kétségtelen billog az egyházon, ezért említi a cikk is.
Másfelől az előző pápa olyan morális tőkét halmozott fel, amely bizony mind a mai napig fontos morális támponttá teszi az egyházfőt.

Hörcher Ferenc 2012.01.03. 20:38:49

@menőmano: Köszönöm, hogy aggódott. És persze lehet nekem is görbe estém, gondolom. :)

menőmano 2012.01.03. 20:46:51

Elnézést! Csak aki görbe estékre jár, utána ne sivalkodjon.
:)))))))))

Hörcher Ferenc 2012.01.03. 20:48:07

@menőmano: Bocsánat. Sivalkodtam volna? :)

menőmano 2012.01.03. 20:51:19

@Hörcher Ferenc:
Na.Jó. Az egy kis túlzás! De az tény, hogy egy picikét össze-vissza írta a betűket!?
Bocsánat") hm. ez érdekes.?!
:)

márta)) 2012.01.03. 23:09:56

Ma este olvasgattam a blogokon, a posztokat, azokra írt kommenteket, no. és persze itt is a posztot. Sajnos a pápa üzenete, a reménység) a magyar kormányfő üzenete, hogy ez az év a reménység éve, nem állja meg a helyét.
A magyar társadalomban már szerintem:) nem sok a remény - legalább is a többségben- , hogy jó irányba mennek a dolgok.
A helyzet nem jó, nagyon rossz. gazdaságilag és politikailag is. (gondolom) :)

"- Rengeteg indulat van a magyar társadalomban, de az apátia most erősebb.

A mai magyar társadalomnak nincsenek reményei.
Ha valaha lesz valami hasonló, azt a szociális reménytelenség szülheti meg. Milliók élnek beszorulva az otthonaikba, mert minden sok pénzbe kerül, az iskolákból kikerülő fiataloknak nincs állásuk, nincs a képzettségüknek megfelelő kifutási lehetőségük.
Egy olyan szociális válság felé menetel az ország, aminek később esetleg lehetnek indulati következményei."

A reménységre ) ennyi lehet a válasz. Sajnos.

márta)) 2012.01.03. 23:13:52

Bocsánat! még annyit!

A tüntetésről, a külföldi vélemény (is), illetve összességében a magyar politikáról, a helyzetről, több mint lesújtó. De sajnos igaz.
A baj az, hogy reménységből nem lehet megélni, biztonságban élni, sőt, még politikai tőkét sem lehet kovácsolni. Egy ország gazdaságát fellenditeni, stabilizálni, mégúgy sem.
(gondolom)
süti beállítások módosítása