Mos Maiorum - A politika íratlan szabályai

A világ 10 legfontosabb problémája 2014-ben

2014. február 27. - Vendégszerző.

REZSŐHÁZY RUDOLF

 

Az évértékelés bevett politikai gyakorlat lett. Kezdetben az Egyesült Államok elnöke számolt be a nemzet állapotáról, a közelmúltban nálunk is tartott hasonló vizsgálatot a miniszterelnök. Ezek a beszédek az illető ország sorsáról szólnak. Én most azt kísérlem meg, hogy pár rövid mondatban, leegyszerűsítve, megjelöljem azokat az alapvető problémákat, melyek az egész világot érintik. Célom az, hogy a tisztelt olvasó gondolatait beindítsam: egyetért-e listámmal? Mit tenne hozzá? Mit hagyna ki?

 

Fold.jpg

Kép forrása: http://naprendszerek.mindenkilapja.hu

A problémáknak nincs fontossági rendje, minthogy legtöbbjük egymással kölcsönös viszonyban van. Lássuk őket közelebbről:

             1/ A szegénység. Annak ellenére, hogy az első ipari forradalom beindította a 19. században a gazdaság időnként krízisekkel megszakított növekedését, még mindig vannak világszerte krónikus szegénységben sínylődő országok és minden országban vannak peremhelyzetben élő rétegek. Noha alig pár évtizeddel korábban még „underdeveloped”-nak minősített régiók - főleg Ázsiában, de Latin-Amerikában is - látványos fölemelkedésről tanúskodnak, a szegénység megmarad az emberiség problémái élvonalában.

             2/ A gazdasági fejlődés torzulásai. Ha a szegénység elleni küzdelem sikereket könyvelhet el, nem csukhatjuk be szemünket más közgazdasági problémák fölött. Ezekből két lényegbevágót emelek ki:

             a/ A kapitalista rendszer, mely az államszocializmussal szemben győztesnek bizonyult (még Kínában is), súlyos rendellenességeket szül. Ezek között különösen ártalmas a hatalmas tőkekoncentráció, mely a spekuláció révén extraprofitot eredményez anélkül, hogy a lakosság számára javakat termelne vagy szolgálatokat tenne. A tetejében még visszatérő válságokhoz is vezet: ilyenkor a jövedelmek csökkennek, a munkanélküliség nő, a kormányok megszorításokkal védekeznek.

             b/ Ugyanakkor a kapitalizmus olyan közszellemet alakít ki, mely a fogyasztás állandó növelésében látja a boldogságot és a materiális javakra összpontosítja az emberek figyelmét. Amit a szomszédom megszerzett – gondolják sokan – arra nekem is szükségem van és azt meg kell vennem („keep up with the Jones”).

             3/ Az energiaforrások veszélyeztetettsége. Minden gazdaság valamiféle energia fölhasználásán alapszik. Így volt régebben a rabszolgák és a jobbágyok izmaival, a lovak erejével, a szél- vagy vízmalommal, később a szénnel és a gőzgéppel, majd a nyersolajból származó különböző termékekkel, napjainkban az atommal… A modern gazdaság egyre inkább energiaéhes és kimeríti a rendelkezésre álló forrásokat, valamint jórészt környezetszennyező is. Itt merül föl a döntő dilemma: mivel helyettesítsük a ritkuló és/vagy ártalmas energiaforrásokat? A megoldáson nemcsak szakemberek törik a fejüket, ideológiai harcosok is síkra szállnak, akik közül a környezetvédők a legjobban hallhatók.

             4/ A lakosság száma: növekedés – csökkenés – egyensúly. Régebben, a demográfusok az emberiség rohamos szaporodásával rémisztgettek. Különböző fogamzásgátló módszerek kerültek forgalomba, melyek már az 1960-as évek óta biztonságosan működnek. A népességnövekedés lefékezésében a kínaiak odáig mentek, hogy az egy-gyermekes családi modellt tették kötelezővé. Most már hátraarcot vezényelnek. Európában pedig a népességdeficit lett a probléma. Bevándorlás nélkül sok ország lakossága csökkenne. A bevándorlók azonban szintén problémát okoznak: a beilleszkedés, vagy az asszimiláció, vagy a gettóformálódás (és a xenofóbia) aggasztó problémáját.

             5/ A klímaváltozás. Nem minden habozás nélkül nyúlok ehhez a témához. A történészek tudják, hogy a klímának is van történelme. Tudjuk, hogy volt jégkorszak, vagy, hogy a 16. század hidegebb volt, mint a 18. Most azt mondják nekünk, hogy eddig a változásokat a természet maga okozta, míg az új fölmelegedési folyamatot az emberiség életmódja is befolyásolja. Hogy miképp és mennyiben, ezen a tudósok maguk is vitáznak. Bárkinek is legyen igaza, a katasztrófát jósolóknak vagy a szkeptikusoknak, mindenféleképp az „óvatossági elv” alkalmazásának van helye: hozzunk meg világszerte minden olyan intézkedést, mely a javíthatatlan károknak elejét veszi.

             6/ A nacionalizmus és a vallási türelmetlenség. Ezt a jelenséget minden földrészen megtaláljuk a palesztinai-izraeli háborúskodástól kezdve, a szomáliai vagy szíriai polgárháborúkon keresztül, az India és Pakisztán között időnként kitörő villongásokig. Az identitáskép, a hazaszeretet, a vallásgyakorlás eltorzulnak, amikor egy nemzet, egy nép, egy törzs, egy vallási közösség (lásd a szunniták és a síiták közti gyűlöletet) veszélyben érzi magát, vagy a többiek fölé emelkedik, mások rovására terjeszkedni akar és önigazolása végett ideológiát is szerkeszt. A nacionalizmus, főképp ha vallási fanatizmussal társul, az összes kollektív érzelem közül a legfenyegetőbb konfliktusgerjesztő szenvedély, mely a legtöbb manapság dúló háború táplálóereje. A nacionalizmus lecsillapodása - mint azt a francia-német példa igazolja - évszázadokat igényel. Így van ez a vallásháborúkkal is. Európában a 16. században még természetesnek látszott, hogy egy katolikus és egy protestáns hatalom fegyverrel intézze érdekellentéteit.

             7/ Az intézményesített egyenlőtlenségek. Noha elvben az egyenlőség egyetemes értéknek látszik, számos társadalomban a lakosság bizonyos csoportja megkülönböztetett, alsóbbrendű státuszban él és méltánytalan bánásmódban részesül, mert meghatározott osztályhoz, kaszthoz, etnikumhoz, nemzeti kisebbséghez, valláshoz tartozik. Indiában még létezik a kasztrendszer; egy iszlám országban nem jó kereszténynek lenni; az arabokat vagy a zsidókat hátrányok érhetik; stb.

             A nők emancipációja sem valósult meg. Az emberiség fele különböző okokból (vallási, kulturális, ideológiai) súlyos diszkriminációtól szenved, és ez nem mától holnapra fog megváltozni.

             8/ Diktatúra és demokrácia. Megelégedéssel állapíthatjuk meg, hogy a középkori városok virágzásától kezdve a demokrácia mint társadalmat kormányzó rendszer lassan kialakult és elterjedt. A 18. század végén az emberi jogokat ünnepélyesen kihirdették. A 19. század folyamán az általános és titkos választási rendszerek komoly teret nyertek. A 20. században a nők is szavazati joghoz jutottak. Az utóbbi évtizedekben újabb előretörés történt a Szovjetunió összeomlásával és Latin-Amerikában a katonai diktatúrák lehanyatlásával. Ám sok országban, a demokrácia formális marad, nem jár együtt a demokratikus kultúra megszületésével. Tudjuk, hogy a mentalitások és szokások átalakulása hosszú időt vesz igénybe és nincs visszaeséstől sem megóvva. Ugyanakkor másutt – főleg Afrikában, Ázsiában, az arab világban – diktatórikus, oligarchikus, kényuralmi rendszerek virulnak még. A visszataszító példák sora számos (lásd Zimbabwe, Észak-Korea, Szudán, Szomália, stb.).

A demokratizálódás tehát még állandó és fontos játszma marad.

             9/ A posztmodern értékek térhódítása. Az 1960-1970-es években zajlott le Észak-Amerikából és Nyugat-Európából kiindulva egy mélyreható és gyors kulturális metamorfózis, mely először a fiatalság körében vert gyökeret, majd az idősebb generációkra is átragadt és a határokat is akadály nélkül átlépte. Ennek a mozgalomnak a középpontjában az Én szabadsága áll. Az egyéni jogok egyre újabb tereken érvényesülnek, még a közösség jogai rovására is. A szexuális élet korlátai leomlanak, a családok egysége egyre gyakrabban bomlik föl. A mozgás, az új keresése, a változás – a hűség, az állhatatosság, a megbízhatóság kárára érvényesülnek. Az élet és a halál manipulálhatók. A tudomány hatalma megengedi, hogy új életet „gyártsunk”, megfogamzott életet vessünk el (abortusz), az élet végét „megkönnyítsük” (eutanázia), a géneket megváltoztassuk, saját magunk határozzuk el, hogy nők, férfiak vagy mások legyünk.

             Ez a posztmodern szemlélet és gyakorlat mellőzi az erkölcsi kérdésfölvetést. Nem az érdekli, hogy valami jó és helyes, hanem, hogy kivitelezhető-e, hasznos-e, hozzájárul-e az egyén kibontakozásához.

             Jogosan meg lehet fogalmazni azt a gyanút, hogy hosszú távon nem lehet a társadalmat a posztmodern értékekre építeni, mert azok nem biztosítják az emberi együttléthez szükséges összetartó erőt, és dekadenciához vezetnek.

             10/ Az értelemadás válsága. Minden nagy civilizációnak megvannak az „értelemteremtő”, „értéktermelő” alakjai és intézményei: hitvallások, egyházak, egyetemek, filozófusok, bölcsek, művészek, tudósok, stb. Ők adnak választ olyan örök kérdésekre mint „mi végett vagyunk a földön?”, „hogyan boldoguljunk életünkben?”, „van-e halálon túli lét?” stb. Sajnos nem ismerem eléggé a buddhizmus, az iszlám vagy a konfuciusi filozófia helyzetét ahhoz, hogy meg tudnám ítélni, mennyiben teljesítik értelemadó szerepüket. A marxizmus megszűnt mértékadó világnézet lenni.

 A kereszténységnek egyetemes hivatása van („tanítsatok minden nemzetet”). Vonzóereje Európában megcsappant, az emberek látóhatára a földi életre szűkült össze. Másutt azonban élénk maradt. Nagy hátrány származik abból, hogy a kereszténység nem egységes, hanem több felekezetre szakadt. Igaz, hogy megindult az egyházak közötti ökumenikus mozgalom, de ez lelassult. A főleg dogmatikai és szokásbeli különbözőségek még nehezen leküzdhető akadályokat képeznek. Az előrehaladás itt is csak évtizedes vagy évszázados távlatokban várható.

 mail: rezsohazy.rudolf@gmail.com                                      Rezsőházy Rudolf

                                                                                     prof.em.Univ.cath. Louvain

A bejegyzés trackback címe:

https://mosmaiorum.blog.hu/api/trackback/id/tr325835037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Stephan2003_ 2020.01.20. 11:17:49

Mi lenne az ami megváltoztatná a világot? Mikor jönnek majd rá az emberek hogy ami jelenleg is folyik az csak elpusztítja az emberiséget? Menjünk vissza 20 évet az időben. 2000, fejlődő technológia, internet ismerete. Nem voltunk tudatlanok, de épp annyit tudtunk amire akkor szükségünk volt. Ha 2000-ből még visszamegyünk 20 évet mi változik ? Hatalmas felfedezés volt az internet, és a mobiltelefonok. De nem volt akkora ellentét 1980 és 2000 között. Nézzük hát meg hogy mi változott 2000 és 2020 között. 2,3,4,5G mobilhálózat, Virtuális valóság, robotika, több ezer féle telefon, gépek amik elveszik a munkákat, ártatlannak tűnő fejlődés ami lassan elpusztít minket. A világ túlságosan felgyorsult a fejlődésben. Tegyük fel hogy ez így megy tovább. Még 20 éven belül már robotok fognak sétálni az utcákon? A robotika hasznos lehet néhány helyen, de ha ennyire robotizálni akarunk mindent egyszerűen nem lesznek munkahelyeink, nem lesznek otthonaink. Fogalmazhatunk úgy, hogy a saját fajunkat pusztítjuk majd ki egy másik faj létrehozásával. Sok helyen próbálkoznak már mesterséges intelligencia fejlesztéssel. Miért van ilyenre szükség ? Tegyük fel hogy sikerül. És utána? Ha egy olyan szerkezetnek aki nem képes az érzésekre, a potenciális gondolkodásra olyan intelligenciát adunk amivel saját gondolatai lehetnek, egyenesen öngyilkosság. Mit várnak az emberek egy mesterséges intelligenciával rendelkező robottól? Talán szimpátiát? Segítséget? Ne vicceljünk már. Mesterséges intelligenciának számít amikor egy gép képes az emberi gondolkodásra. Ha egy vad idegen megkér arra hogy mosogass el neki, te mész és elmosogatsz ? Gondolkozzunk már el azon, hogy mit is akarunk elérni a világban? Komolyan arra fogjuk pazarolni az emberiség idejét hogy gépeket hozzunk létre amik még jobban megrövidíthetik azt? E helyett a sok felesleges találmány helyett azzal kéne törődnünk, hogy a föld alapanyagai végesek. Nincsenek végtelen erőforrások. Olyanra kéne fordítani a technológiára fordított időt ami segít újratermelni az erőforrásokat amivel élhetünk. Lassan döntés elé kell állnunk. Mi a fontosabb? Egy elismerés a Mesterséges Intelligencia magvalósításáért, vagy az emberiség életben tartásának segítése? Mert ha így folytatjuk, lassan nem lesz mit megmenteni. Jelenleg az ember az emberiség legnagyobb veszélyforrása. Ezen változtatnunk kell!
süti beállítások módosítása