Mos Maiorum - A politika íratlan szabályai

Konzervatív kánon 2.

A polgárság dicsérete

2014. december 26. - Hörcher Ferenc

108307f.gif„Gyakran merítettem erőt Péguy egyik mondatából: „A huszadik század igazi forradalmárai a keresztény családapák lesznek”. Ezt alkalomadtán diákjaimnak is idéztem. De nem voltam igaz forradalmár. Nem tettem meg minden tőlem telhetőt. Első feleségem katolikus hitre tért. Menyem katolikus hitre tért. De feleségül vettem egy elvált asszonyt, akit szeretek, s aki nem volt hajlandó előző házasságát semmisnek nyilváníttatni az egyházzal, bár ez kánonilag és jogilag lehetséges volt. Gyermekeim rendszertelenül járnak misére; olykor én is elmulasztom. A karácsony kedvesebb nekem, mint a húsvét. Reménytelenül polgári vagyok. Vagy inkább: reményteljesen – mert bízom benne, hogy Isten megbocsát: hazardírozok.”

 

(John Lukacs: Egy eredendő bűnös vallomásai, 1990)

 

Karácsonykor – legalább karácsonykor - illő igazat beszélni és igazat írni. Amikor azokra a szerzőkre gondolok, akik számomra mint konzervatív gondolkodók fontosak, egész természetesen lyukadok ki John Lukacsnal. Nem azért, mert hibátlan gondolkodónak tartom. Épp ellenkezőleg: a hibái, sőt bűnei miatt. Melyeket maga vesz először számba, vall be töredelmesen, jó történészként ragaszkodva a történeti hűség elvéhez, például az Egy eredendő bűnös vallomásai című önéletrajzi könyvében. (Pontosítás, Lukacstól: „Önéletrajzszerű, de nem önéletrajz. Bár első személyben íródott, főleg gondolataim és figyelmem története – idéztem erről a megszorításról Pilinszky Jánost a könyv bevezetőjének első oldalán, mégpedig először amerikai olvasóimnak.”)

Épp ez a kíméletlen, de nem ízléstelen őszintesége az, ami először is figyelemreméltó Lukacs gondolkodásában. Komolyan veszi olvasóit, s komolyan magát. Mindig kész az elszámolásra. Be meri vallani a bűneit. Katolikusként is ez az egyik legfontosabb és legnehezebb feladatunk. Fontosabb, mint bármilyen, kurzuselvárás szerinti társadalmi szerepjáték, kegyesség, ájtatos színészkedés. De a konzervativizmusunk is csak dekoráció, az igazsághoz való már-már mániákus (de nem vak, és nem pusztán a kanti kötelesség-etika alapján álló, hanem azt inkább becsületbeli ügynek tekintő) ragaszkodás nélkül.

Hogy mit szeretek még benne? Például azt, hogy olyan meghalt és még élő emberekre (általában írókra, gondolkodókra, de olykor politikusokra és papi személyekre is, vagy csak egyszerű kortársakra) utal, akiknek a nevét soha nem hallottam. Számomra egy elmúlt világ utolsó hírmondója, egy olyan világé, amelyhez elmondhatatlanul sok szállal kötődöm, s mely mára végleg a múltba hanyatlott. Édesapám egyáltalán nem bűntelen, de számomra megmagyarázhatatlan okokból mégis olyannyira szerethető világából való ember, itt maradt kortárs. Hisz mindössze három évvel fiatalabb, mint édesapám, aki majd két évtizede halott. Egy olyan kultúra utolsó bajnoka, amely társasági volt, gyöngéd és bűnös, kifinomultan figyelmes és merész, nem származására, hanem becsületére kényes, és melynek képviseletében az ember mindvégig ragaszkodott ősei hitéhez, ha annak nem is mindenben tudott megfelelni.

Ki ismeri ma már Charles Péguy nevét? A francia költő, esszéista, szocialista és katolikus „forradalmár” nevét, aki az első világháborúban halt hősi halált. És vajon mit vesztettünk azzal, hogy nekünk már nem mond semmit a neve? Mit veszít a világ egy kultúra hanyatlásával?

Aztán azért is fontos számomra Lukacs, mert kellő öniróniával rendelkezik, és soha nem támadt fel benne a vágy (ifjúkori romantikus szocialista korszakából kinőve), hogy gyökeresen megváltoztassa a világot. Szkepszise megakadályozta abban, hogy nagyokat hibázzon. Inkább az ember figyelmes tanulmányozójává vált. S e tanulmányokat magán kezdte: az önismerete az egyik legfontosabb erénye.

Nem sorolom, mi mindenért becsülöm, tisztelem még Lukacsot, hogy miért tartom nagy dolognak a mégoly rövid ideig tartó, irántam megnyilvánuló, megtisztelő figyelmét. Azzal zárom a rá emlékező sorokat, hogy kijelentem: sok mindennél fontosabb számomra az, ahogyan Don Quijote módjára bátran védelmezi az egykor Magyarországon is virágzó polgári életmódot és viselkedéskultúrát. Úgy gondolom, hogy e védelem egyáltalán nem olyan anakronisztikus program, mint amilyennek ő beállítja, amikor nem is konzervatívnak, hanem reakciósnak nevezi magát. Ki merem jelenteni: ennek a figyelemre méltó történésznek a leginkább jövőbe mutató megállapítása az, hogy a magyarok számára (is) épp a mára háttérbe szorult polgárosodás programja kínálja a legígéretesebb reményt a kibontakozásra. 

 

Horkay Hörcher Ferenc

A bejegyzés trackback címe:

https://mosmaiorum.blog.hu/api/trackback/id/tr707011955

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A polgárság dicsérete 2014.12.26. 16:52:01

John Lukacs leginkább jövőbe mutató megállapítása az, hogy a magyarok számára (is) épp a mára háttérbe szorult polgárosodás programja kínálja a legígéretesebb reményt a kibontakozásra.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.12.26. 16:32:44

Szép szöveg, de oly sok szép szövegre oly kevés bölcs tett jut manapság, s még ritkábban esik egybe a szövegek és tettek tulajdonosa.

Mindenesetre őszintén remélem, hogy nem marad magában.

egyetmondok 2014.12.26. 22:42:10

Bízzunk abban hát, hogy a 21.század magyar forradalmárai a fiatal keresztény / keresztyén magyar családapák lesznek.
Karácsonykor jó ezt elhinni, ha konzervatívként abban már nem nagyon bízhatunk, hogy forradalmárok nélkül a polgárosodás itt erőre kaphat.
Inkább látnám az ő forradalmukat,mint bárki másét Hörcher Úr.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2014.12.27. 10:59:30

Amikor John Lukacs legutoljára itt volt, csakis a holokauszt és a zsidóság borzalmai bírtak eszébe jutni. Ennyit erről.

Ami a polgárságot/polgárosodást illeti, Nyugat-Európában és még mindenhol ahol megvalósult, egy _gazdagodó_, gyarapodó gazdasági környezetben történt meg. Nálunk a Kádár-kor volt utoljára ilyen, ez volt a 'kommunista' polgárosodás. Az orbán-kor szegényedő Magyarországa pont ezzel ellentétes folyamatokat valósít meg.

Konzervativizmus Magyarországon = elszigetelt körök úri passziója. A konzervativizmus egyébként is reakciós gondolat, vagyis nem proaktív, kezdeményező. Néha konferenciázni meg blogbejegyzést írni semmibe sem kerül. Ez a magyar konzervativizmus. Európában sem jobb a helyzet, Amerikában pedig a konzervatív a liberálist takarja.

Ha ár katolikusokról meg magunkbanézésről van szó, ezeket elmulasztani megemlíteni bűn.

Politikailag Magyarország nagyonis konzervatív jellegű egyébként, még mindig tisztán feudális megfontolások alapján kerülnek a pályázatok és pénzek a hűbéresekhez.

"az egykor Magyarországon is virágzó polgári életmódot és viselkedéskultúrát."

Mo-n a nemes nemesítette a polgárt, ezt mindenki tudja, míg Angliában ez fordítva volt, a nemesek kapcsolódtak be a hagyományos polgári szakmákba (kereskedelem), anélkül hogy úgy gondolták volna hogy leesik az aranygyűrű az ujjukról. Ez mutatja hogy a magyar polgárság egyfajta fölcicomázott urizálás volt már akkor is.

Ahhoz képest hogy "legalább Karácsonykor illő igazat írni" (érdekes: máskor nem?) a cikk számos hazugságot, csúsztatást tartalmaz.

Hörcher Ferenc 2014.12.27. 12:24:28

@Nemzetstratégia: Kedves Nemzetstratégia, mért kell mindjárt hazugságot, csúsztatást emlegetni, mért nem lehet értelmesen vitatkozni? Vegyük sorra a felvetéseit.
1. Lukacs professzor utolsó itthoni előadásán a Pázmányon ott voltam. Ott a kiegyezés koráról volt szó - az ELTÉ-n csakugyan a két világháború és következményei volt a téma: www.btk.elte.hu/hir?id=NW-1356
2. szerintem nem lehet olyan logikai sort felállítani, hogy gazdagodó környezet - ebből következően jelenik meg a polgárosodás. Szerintem a kettő egymást erősíti. S hogy melyik van előbb, az egy tyúk-tojás vita lenne.
3. Nem hiszem, hogy ma ne lehetne a gazdasági körülmények miatt beindítani egy polgárosodást támogató programot.
4. A magyar konzervativizmus egyelőre tényleg nem tudott nagy tömegeket megmozdítani. De a briteknél kormányon vannak, s a republikánusok révén az utóbbi húsz évben elégszer voltak hatalmon. Hogy a neokonok mennyire voltak konzik, az más kérdés. De ott vannak a paelók, akik az "igazi" konzervativizmust képviselik.
5. A konzervativizmust azzal vádolni, hogy nem kezdeményező, leginkább balosok szokták. Kétségtelen, hogy van egy szkepszis benne a társadalmi mérnökösködéssel szemben, de a múltba néző, anakronisztikus konzervativizmus egy olyan szalmabáb, amit elég uncsi püfölni.
6. A konzervativizmust a feudalizmussal azonosítani elég nagy tévedés. Hiszen a 20. századi konzervatív természetesen nem a Szent Szövetség rendszerét szeretné visszahozni.
7. Kétségtelen, hogy a magyar úri osztálynak súlyos történelmi felelőssége van. De ez nem jelenti azt, hogy ne lettek volna nagy konzervatív politikusaink (én bizony ide számítom Széchenyit - lám, van kezdeményező konzervativizmus is), s a magyarországi polgárságnak is vannak követhető hagyományai (lásd Márai Kassai polgárokját), vagy a Kosztolányi-Ottlik féle Budát.
Üdv,
HF

Szindbad 2014.12.27. 21:20:10

@Hörcher Ferenc: Miért kell ehhez kereszténység, és konzervativizmus? Én liberálisként nyitott, művelt, intelligens felnőtteket kívánok nevelni a gyerekeimből. Nem logikus kisajátítani bármiféle polgáriságot.

Hörcher Ferenc 2014.12.27. 21:54:07

@Szindbad: Kedves Szindbád, mért lenne kisajátítva a polgár-szerep a konzi keresztényekre? Nincs. Ahogy nyilván nem sajátítja ki liberálisként a szabadságszeretetet vagy a toleranciát Ön sem.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2014.12.28. 16:01:35

@Hörcher Ferenc:

1. Ugyanarról beszélünk, mégha más irányból közelítünk is.

2. Én sem állítottam ilyet, azt mondtam hogy gazdagodó környezet elengedhetetlen feltétel. Ami ebből lényeges, az állam hogyan tudja állampolgárai érdekét és ezzel együtt gazdagodását elősegíteni, pl. a mostani kormány gyakorlata helyett, amely fejőstehénnek tekinti az adózót. Itt nagyon érdekes kérdés hogy mi lett volna akkor ha a kormány a MOL-pakett árát (500 milliárd), a gáztározók árát (260 milliárd) a stadionok árát (120+ milliárd) a magyar vállalkozói szektor és a tanárok -hogy csak két fontos csoportot említsek- megsegítésére fordította volna.

Válasz: MO hatalmasat haladt volna előre a polgárosodás útján.

3. Ezzel egyetértek, nem a gazdasági környezet hanem a feudális alapon szerveződő rablóelit gátolja a polgárosodást, amely _meritokrata_ vagyis ebbéli minőségben halálos ellensége a feudális urambátyám familiárisi rendszernek. Íme ezért van föloldhatatlan ellentét a kormány és a (reménybeli) polgárok között.

4. "a briteknél kormányon vannak, s a republikánusok révén az utóbbi húsz évben elégszer voltak hatalmon. "

Angliában az ilyen felosztás hagyományosan semmit sem jelent, a munkáspárt és a "konzervatívok" politikájának főbb elemei lényeges kérdésekben ugyanazok. Egyébként is nehéz megmondani, hogy mióta konzervativizmus a nyakló nélküli bevándorlás támogatása, a multikulti és a fogyasztói társadalom feltétel nélküli elismerése.

Az amerikai republikánusok pedig az európai _liberálisok_ megfelelői, gondoljuk csak az örökös jogokra való hivatkozásra (alkotmány, Bill of rights, states' rights stb), valamint persze arra, hogy a külpolitikájuk az idősebb Bush óta egyenlő a folyamatos háborúzással. A neokonok pedig Leo Strauss és tanítványai, túlnyomórészt zsidók, ami persze a kényszeres izraelnek megfelelést is magával vonja.

A paleók inkább egy szubkultúra, amely rádiós műsorvezetőkben és értelmiségiekben nyilvánul, sokkal kevésbé politikai irányzat.

5. Legalábbis amióta az evolúció ténye közismert és elfogadott (még az egyház által is), azóta fölmerül a kérdés hogy az emberiség vagy legalábbis az egyes nemzetek hogyan irányítsák saját soruk alakulását.

Valódi választ erre csak a nacionalizmus, vagyis a nemzetben gondolkodás képes adni. Kérdéssel kifejezve: Ha lehetőségünk nyílik, milyen tartalommal (-tartalmakkal) töltsük meg a nemzetet?

Amit a konzervatív (igazi liberális módra) "társadalommérnökösködésnek" bélyegez, elkerülve ezáltal hogy a kérdéssel magával foglalkozzon.

Amennyiben mégis válaszol rá, annyiban ő is" társadalommérnök" lesz, akár akarja, akár nem.

6. Természetesen irónia volt, bár nem zárnám ki hogy amikor valamelyik fideszmameluk "konzervatív elvekről" beszél, valójában erre gondol...

7. Széchenyit lehetetlen bárhová is besorolni, Őt az jellemezte, hogy minden időben azon törte a fejét, hogyan lehetne e kis nemzet ügyét minél inkább előrevinni. Ezen egy kérdés határozta meg életét. Tudomásom szerint ez egy politikai filozófiába sem csomagolható bele, vagy másképp mindegyik ezt tűzi ki célul valamiféleképpen.

Szekfű Gyula Három nemzedékét érdemes tanulmányozni, rögtön Széchenyivel kezdi.

Széchenyi végsősoron a magyarság organikus fejlődésnek híve volt. De ez max azt mondja hogy nem volt baloldali (amely oldal a nemzeti sajátosságok letörésén munkálkodik), nagyjából minden más belefér. Maga Szekfű a konzervatív-liberális felosztási vonalat tárgyalja, mindkét irányból bőségesen hozva példákat.

"a magyarországi polgárságnak is vannak követhető hagyományai"

A magyarországi polgárság nagyrésze történelmileg német és zsidó eredetű, a magyar nép hagyományaival kevéssé érintkező, vagy attól idegen.

Kosztolányi és Ottlik is inkább egzisztencialisták voltak, nemtudom ennek mi a precíz szépirodalmi szabatos megfelelője, a társadalmi és egyéni elidegenedésről írtak többek között, vagyis a hanyatlás(abból is nagyvárosi hanyatlás) krónikásai voltak. Egyrészt irodalmilag jó, másrészt nem pozitív-kezdeményező jellegű.

Nagy bajban lennénk, ha Kosztolányi vagy Ottlik írásai szolgálnának sormértékül, hogy kell polgárságot építeni.

Hörcher Ferenc 2014.12.28. 20:53:02

Kedves Nemzetstratégia,
örülök, hogy áttért az argumentáló vitastílusra, köszönöm.
Ha megengedi, most csak az utolsó felvetésére térnék ki, az böki legjobban a csőröm.

"Nagy bajban lennénk, ha Kosztolányi vagy Ottlik írásai szolgálnának sormértékül, hogy kell polgárságot építeni."

Bár készséggel elismerem, hogy nem hibátlan férfiakról van szó, szerintem épp ellenkező a helyzet, azért vagyunk bajban, mert nem őket használjuk sormértékül.
Úgy gondolom, az ő tartásukból nagyon is lehet és kellene is okulni. Ahogy ők is nagyapáik tartásából okultak,m ég ha időnként el is buktak ezen a mércén.
Ezt nevezem én "konzervativizmusnak", hogy nagyapáink legjobb formáját tekintsük mércének a magunk számára - ez szerintem egyáltalán nem a hanyatlásról szól, és nem múltsiratás - igaz, nem is társadalmi mérnökösködés, egy szép új világ kitalálása. Hanem folyamatos karbantartás, ami - ahogy Burke is utal rá - nem megy reform, változtatás, újítás nélkül. Ennek a múltra figyelésnek, jelennel való szembenézésnek és jövőorientáltságnak az egyensúlyát keresem én úgy az egyéni viselkedés(em)ben, mint a politikai erők tetteiben.
Ottlik és Kosztolányi ügyben - kicsit szerénytelenül, de legalább számon kérhetően - ajánlom egy hosszabb írásom az Ottlik kadét történetei című kötetemből: bookline.hu/search/oldbooks.action?_v=Horkay_Horcher_Ferenc_Ottlik_kadet_tortenetei&ca=AUTHOR_PRODUCTS&descId=594263

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2014.12.31. 14:19:20

@Hörcher Ferenc: Köszönöm hogy beidézte a tárgyban írott munkáját,

nyilván az értelmes fölvetés, hogy az irodalmi művek inspirálják az embert, hogy jobb legyen általuk, bizonyos viselkedésformákat-beállítódásokat ("attitűd") sajátítson el. De.

Ma már ott van a TV és a fogyasztói kultúra, amely elsődlegesen formálja az emberek attitűdjét. Vagyis a papíralapú üzenet a technika egy régebbi formája.

Kérdés: 1)készülnek ma olyan tévéműsorok Magyarországon, amelyek polgári attitűdöt sugallnak, erkölcsre nevelnek? Ennek magyar műfaja a tévéjáték, az utolsó ilyenek a 7o-es években készültek. Persze volt még olyan hogy Hídember, de az ugyan nem inspirált semmire.

2) Tegyük föl hogy mindenki kezébe oda lehetne tenni a megfelelő Ottlik, Kosztolányi, vagy akár Gárdonyi vagy Krúdy-kötetet, az egész ország ezeket olvasná.
Ésszerű föltételezni hogy valamiféle hatást gyakorolna az emberekre.

Kérdés: akkor már mi is társadalommérnökök lennénk ugye? Hiszen finom eszközökkel ugyan, de mégiscsak tereljük valamerre, egy általunk üdvösnek tartott cél érdekében, a társadalmat. Vagyis e szó használatának alapvetően nincs értelme, mindannyian befolyásolni akarjuk a világot körülöttünk. A kérdés hogy igazunk van-e vagy sem, vagyis hogy a jó felé befolyásolunk vagy rossz felé. Ez nyilván a keresztény erkölcs ismeretében dönthető el.

"nagyapáink legjobb formáját tekintsük mércének a magunk számára"

Ez jó célkitűzés, persze nagyapáink sem voltak tökéletesek, nekik is megvoltak a maguk piszkos kis alkui a fennálló hatalommal (A Habsburg- és Horthy rendszerben is), vagyis alapvetően élni (életben maradni) és megélni akartak, nem sok vizet zavarni. Ezt vessük össze az angol polgársággal vagy a francia polgársággal kéremszépen. Az öntudat hiányzott valós, nagy dolgokat véghezvinni. Meg persze a pénz. Magyarországon mindig probléma a pénz. Erről írtam is, a polgári öntudat kialakulásához gazdagodás szükséges.

A nagyapáink világa a Horthy-korszak világa volt, amiről ennyit:
nemzetstrategia.blog.hu/2013/07/03/velemenyek_a_horthy-korszakrol
Különösen az ön figyelmébe, mit jelent a "radikális konzervativizmus"

az egy nemzedékkel régebbről pedig:
betiltva.com/2006-2009/200708-szekfu-gyula-harom-nemzedek/

Ez egy részlet a könyvből, gondosan kell olvasni. Karácsonykor – legalább karácsonykor - illő igazat beszélni és igazat írni, Szekfű kíméletlen, de nem ízléstelen őszinteséggel ír a magyar és a magyaron kívüli társadalomról, felszínre hozva és megmutatva annak hibáit.
süti beállítások módosítása