REZSŐHÁZY RUDOLF
Hol volt, hol nem volt, volt az Óperenciás tengeren túl egy ország, ahol az országgyűlésben ülő egyik képviselőt zsörtölődő anyóssal áldotta meg a sors. Az az ötlete támadt, hogy törvényjavaslatot terjeszt be, melynek értelmében a házsártos anyósokat meg lehet büntetni. Minthogy az illusztris gyülekezetben a honatyák és honanyák többségének zsörtölődő anyósa volt, a javaslatból törvény lett.
Mi a mese tanulsága? A törvény kétségtelenül legális volt, hisz azt a parlament szabályosan megszavazta. De nem volt legitim, mert abba az alapvető elvbe ütközött, mely azt követeli, hogy a törvény minden polgárt, mint a többiekkel egyenlő egyént kezelje. Az anyósokkal szemben nem szabad másképp eljárni, mint az apósokkal vagy bárki mással.
A példa kimutatja, hogy a népakaraton túl létezik egy magasabb, általánosabb érvényű elv: az erkölcsi törvény.
Ha a történelmet szemléljük, észrevesszük, hogy nagyon lassan, de biztosan az emberek kidolgoztak olyan értékeket, melyek meghaladják a közvélemény és a törvényhozók akaratát. Amikor ezek az értékek veszélybe kerülnek, ünnepélyesen megerősítik azokat, és egyetemes érvényűnek nyilvánítják őket. Így született meg a 2. világháború után 1948-ban az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata is. Bármi legyen egy adott nép akarata, nem mehet szembe az alapvető, a közösségi életet kormányzó emberi jogokkal.
Ez a gondolatmenet szabályozza a halálbüntetés kérdését is. Az ókori társadalmakban a súlyosan vétők ellen a bosszú és a megtorlás elve volt érvényben, és ez ma is megnyilvánul, valahányszor valaki különösen kegyetlen tettet követett el. Ám az igazságszolgáltatás föladata nem a bosszúállás, hanem a tettes ártalmatlanná tétele. A lényeg az, hogy a vétkes ne árthasson többet, ezért őt a társadalomból ki kell zárni, ha szükséges örökre. A tapasztalat azt mutatja, hogy a halálbüntetésnek nincs elrettentő ereje. Azokban az államokban, ahol alkalmazzák, a szörnyű bűncselekmények számát nem sikerül visszaszorítani.
A történelem folyamán volt egy döntő pillanat, amikor ebben a tárgyban radikális fordulat következett be. Jézus tanításáról van szó: „Hallottátok, hogy megmondatott: szemet szemért, fogat, fogért. Én pedig azt mondom nektek…”(Mt 5, 38-48) és következik a krisztuskövető emberek példás viselkedésének leírása.
A halálbüntetés esetében nincs mit vitatni. Ez a vita le van zárva.
mail: rezsohazy.rudolf@gmail.com Rezsőházy Rudolf
prof.em.Univ.cath. de Louvain