Mos Maiorum - A politika íratlan szabályai

Lehet más a szakszervezet!

2012. február 06. - Fekete Balázs.
worldbulletin.net

KOMMENTÁR

A hétfői országos sztrájkkal a belga szakszervezetek ismét bizonyították, hogy nem ujjbábjai a mindenkori szocialista pártoknak. Még akkor sem, ha azok éppen vezető pozíciót töltenek be az aktuális kormányban.

 

 

Január 30-án általános sztrájkot tartottak Belgiumban a di Rupo kormány megszorításaival szemben egységfrontba (front commun) tömörülő szakszervezetek. A sztrájk a legnagyobb sikert a közösségi közlekedés területén érte el, a vonatközlekedés gyakorlatilag megbénult, és a buszközlekedés is leállt Vallóniában és Brüsszelben. A tiltakozók a közúti közlekedés lassítására is kísérletet tettek, a fontosabb csomópontoknál úttorlaszokat építettek. A második legfontosabb repülőtér, a Charleroi-i, is zárva maradt, a brüsszeli azonban folyamatosan tudott működni.

Az előbbiek mellett a sztrájk – változó intenzitással, Vallóniában és Brüsszelben inkább jobban, míg Flandriában, főleg vidéken, kevésbé – érintette a közszolgáltatások számos területét, leginkább az ügyintézést és az oktatást. A magáncégeknél főként a nagyvállalatok munkavállalói, különösen a nagyüzemekben és kereskedelmi láncoknál dolgozók, léptek sztrájkba, és több cégnél és területen is sikerült teljesen megbénítani a munkát. A sztrájk átfogó jellegét mutatja, hogy a börtönök egy részében még a büntetésvégrehajtási dolgozók is sztrájkoltak, őket rendőrök helyettesítették.

canalblog.com


Érdekes fejlemény, hogy a sztrájkolók nem kizárólag a belga politikai elitnek üzentek. A fő szlogen természetesen az életbelépő megszorításokra vonatkozott, már a sztrájk kezdetén deklarálták, hogy „a megszorítás nem a megoldás, hanem maga a probléma.” Azaz, a költségvetési problémákat nem lehet puszta megszorításokkal kezelni, érveltek, hanem olyan válaszokra van szükség, melyek nem munkahelyek megszüntetéséhez, hanem munkahelyteremtéshez vezetnek.

Azonban, új elemként, az Unió döntéshozóira is nyomást kívántak gyakorolni, mivel a szakszervezeti vezetők harciasan felléptek az ún. euró-kötvények kibocsátásáért, és így uniós szintű vitában is állást foglaltak. Ez az új kötvénytípus szerintük segítené az adósságok kölcsönös, európai szintű megosztását, és így alternatívát teremthetne a megszorításokkal szemben. A szakszervezetek tehát felmérték, hogy a problémák már nem oldhatóak meg kizárólag a nemzeti szinten, hanem az uniós vonatkozásokat is figyelembe kell venni a sikeres cselekvéshez.

rtbf.be


Magyar szemmel nézve a „nagy sztrájknak” mindenképpen van egy – a belga és uniós dimenziótól teljesen független – tanulsága is. Úgy tűnik, Belgiumban a szakszervezetek valóban önálló érdekvédelemre képes politikai erőt jelentenek, annak ellenére, hogy ezer szálon kötődnek a szocialista pártokhoz, leginkább a vallón PS-hez. A szakszervezeti konföderációk több vezetőjét is, például, a jelenlegi szocialista kormányfő legközelebbi „kapcsolatai” között tartják számon, és a PS helyi szinten is nagyon szorosan összefonódik a szakszervezetekkel. Vannak olyanok, akik emiatt egyenesen kliens-rendszert emlegetnek. Ennek ellenére, ha helyzet van, a belga szakszervezetek képesek szembemenni a szocialista vezetésű kormánnyal, még olyan szimbolikus aktusokkal is, mint a di Rupo Monsban található lakása előtt zajló tiltakozás. A szakszervezetek, leginkább történelmi múltjuknak, tradícióiknak köszönhetően, különösen Vallóniában, Brüsszelben, és Flandria nagyvárosaiban önálló, megkerülhetetlen politikai erőt jelentenek és valóban képesek a tagjaikat és a szimpatizánsokat nagy létszámban mozgósítani. Ez pedig nem válik a belga politikai társadalom kárára, hiszen a szavazói politikai aktivitást és részvételt növeli, ami pedig az ország demokratikus kultúráját is pozitívan befolyásolja, teljesen függetlenül attól, hogy követeléseik a jelenlegi helyzetben mennyire tűnnek irreálisnak vagy elfogadhatónak.

VEZÉRKOMMENT

A Vaslady című film megdöbbentően hitelesen szembesít bennünket azzal, hogy milyen küzdelmet vívott Thatcher asszony a szakszervezetekkel. Ezért igencsak tanulságos a belga szakszervezetek pillanatnyi helyzetének feltárása. Ám ne feledjük: Magyarországon is nagyon jó beágyazottsága volt a kádárista szakszervezeteknek. És ez nálunk mégsem vált a politikai kultúra javára. Mint ahogy aztán viszont alig mozdult bármi idehaza szakszervezeti fronton – egészen a legutóbbi időkig, amikor Orbánnal szemben valami megint megmozdult.  És még egy fontos szempont: az egykori lengyel Szolidaritás példája azt mutatja, hogy elvileg nem csak szocialista ideológiával lehet szakszervezetet sikeresen működtetni. 

Hörcher Ferenc

A bejegyzés trackback címe:

https://mosmaiorum.blog.hu/api/trackback/id/tr734069288

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kormánypárti jeti támadt Miskolc határában az éhségmenetelőkre 2012.02.07. 09:53:10

Meg nem erősített, mszp-s körökből származó információk alapján tegnap Miskolctól néhány kilométerre egy vélhetően kormánypárti jeti támadt az éhségmenetelőkre. A hóviharban érkező rémet egyedül a hatalmas, a hóviharban is jól látható, Munkát, kenyeret...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr. Ringlósztár 2012.02.07. 09:07:21

Én úgy emlékszem, a szakszervezetek, különösen orbán pincsikutyája, a gaskó vezette liga, CSAK a szoclib kormányokat merték zsarolni.
Most lapítanak pintér szőkeolaj sándor dossziéi súlya alatt.

Terézágyú 2012.02.07. 09:10:24

Igen, furcsállom, hogy ennyire a szocikra hegyezitek ki ezt az írást, amikor tényleg a szoci kormányok alatt voltunk mi tele sztrájkokkal...

Hörcher Ferenc 2012.02.07. 09:47:20

@Terézágyú: Kedves Hozzászólók!
Ezek szerint nem is történetek meg Budapest utcáin azok a demonstrációk, amelyekről a nyugati sajtó is beszámolt?

2012.02.07. 10:07:14

@Hörcher Ferenc: ez egy álszent kérdés! Most az a jó válasz rá, hogy ja, nem volt Orbán ellen szakszervezeti tüntetés? :)

Volt, de volt a szocik ellen is. És nem a Gaskóra gondolok, hanem pl. a közszféra megmozdulásaira.

Hörcher Ferenc 2012.02.07. 10:11:03

@Letícia: Nem álszent, hanem retorikus.
Ha volt, akkor jogos a problémafelvetés.
Egyébként meg természetesen fordítva is.
Vagyis ha jobbos szakszervezet csak balos kormányok ellen tüntet, az is félreértése a szakszervezet szerepének.
Mindazonáltal, úgy gondolom, nagy baj, hogy szakszervezeti fronton nem fejeződött be a rendszerváltás.

superedi 2012.02.07. 10:16:19

Viktor úgy megnyírbálta a szakszervezetek jogait, hogy gyakorlatilag nem nagyon lehet sztrájkolni...
A szakszervezetet pedig nem a vezetőik alkotják, hanem a tagok, a munkavállalók...ha egy vezetőt megválasztottak, vissza is lehet hívni...gondolom, az országos szakszervezeti szövetségeknél is hasonlóan működik...

2012.02.07. 10:23:01

@Hörcher Ferenc: mennyire ismeri a hazai szakszervezeteket személyesen? :)

Fidesz közelből kényelmetlen lehet, ha ellentmondanak, és kényelmes, hogy balosok a szakszervezetek, de meglepően sok jobboldali érzelmű ember szakszervezeti tag van.

A szakszervezet alapvetően baloldali, hisz a munkaadókkal áll szemben. De az már régen rossz, ha így kell megkülönböztetni őket, a szakszervezet a munkavállalókért van, teljesen mindegy, hogy ki van hatalmon, a munkavállalók.

Egyébként hol történt meg rendszerváltás? Szűrös Mátyás, Pozsgay és Schmitt Pál hol ül? Miről is beszélünk, ha rendszerváltásról van szó?

A szakszervezeti vezetők ennél jobban "leváltatottak", tiszta lappal indulhattak, és csak egy-kettő, akinek tagsága sincs, csak a sarzsi és a felosztott SZOT vagyon, az maradt a székénél görcsösen.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.02.07. 10:24:10

"Úgy tűnik, Belgiumban a szakszervezetek valóban önálló érdekvédelemre képes politikai erőt jelentenek"

Jé! Az az érdekes nálunk, hogy a szakszervezetek itt nem a szocikhoz, hanem a magukat konzervatív, polgárinak beállító nemzeti kommunistákhoz kötődnek (l. Gaskó esete Ork bánnal).

2012.02.07. 10:24:50

@Letícia: lemaradt: a munkavállalók érdeke a fontos, nem a kormány színe.

@superedi: így van, logikus és így is van.

2012.02.07. 10:27:31

@TrueY: Gaskónak beígérték a közlekedési miniszteri széket. Most már nem hiteles. Most mer-e szövegelni? Miért nem?:)

Terézágyú 2012.02.07. 10:35:21

@Hörcher Ferenc:
Hm. A cikk a sztrájkra van kihegyezve.

És mi is erről beszéltünk.

Hörcher Ferenc 2012.02.07. 10:37:30

@Letícia: Amiben egyetértünk:"az már régen rossz, ha így kell megkülönböztetni őket, a szakszervezet a munkavállalókért van, teljesen mindegy, hogy ki van hatalmon."
Amit vitatnék:"A szakszervezeti vezetők ennél jobban "leváltatottak", tiszta lappal indulhattak, és csak egy-kettő, akinek tagsága sincs, csak a sarzsi és a felosztott SZOT vagyon, az maradt a székénél görcsösen."
Úgy gondolom, az egész szakszervezeti struktúra megmaradt, és ez nagyon sokat ártott a politikai kultúrának. (Tehát nem csak egy-két régi arcra gondolok, hanem az egész hálózatra és persze a mentalitásra.)
Szűröst, Pozsgayt emlegetni badarság, semmilyen poszton sehol nincsenek.
SP viszont bingó.
Ami igazán érdekes ma a magyar szakszervezetekkel - hogy az újak (Szolidaritás, stb.) szintén inkább politizál(na), mint érdeket védene.
Ami nem jelenti azt, hogy naív lennék: a szakszervezet, sejtem, mindenhol politika (is).

Hörcher Ferenc 2012.02.07. 10:38:44

@Terézágyú: Ha jól sejtem, épp most készül egy sztrájk pl.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.02.07. 10:43:29

@Letícia: "Gaskónak beígérték a közlekedési miniszteri széket. Most már nem hiteles. Most mer-e szövegelni? Miért nem?:)"

Hát pont erről van nagyba' szó! ;)

Terézágyú 2012.02.07. 10:44:02

@Hörcher Ferenc:
Jó, akkor most örüljünk, hogy íme a fideszkormány alatt is van sztrájk? :)))

Ha gondolod csinálj egy statisztikát, hogy hány sztrájk volt 1990 óta, és akkor látni fogjuk, hogy mennyi volt a szocik alatt és mennyi a fidisz alatt :)
Nyilván persze számolgatni kell, mert a szocik 12 éven át voltak hatalmon a fidisz meg 4+ 1,5...

Addig viszont az emlékeire hagyatkozhat, aki átélte ezeket: a szocik alatt volt a rengeteg sztrájk (meg utcai randalír is ugyebár)...

dr. Ringlósztár 2012.02.07. 10:49:06

@Hörcher Ferenc:
De, megmozdulások voltak (és nem azok mozdultak meg, akik az előző a kormány ellen oly aktívak voltak), azonban olyan sztrájkok, amik a szoclib kormány idejében pl. "gördülő sztrájk", nem voltak. Éppen ezért jelent meg az utcán egy új szakszervezet.
Szokásos fideszes csúsztatás ami nem az alapkérdésre reflektál.

2012.02.07. 10:54:28

@Hörcher Ferenc: Egyesülési törvény alapján szerveződnek, a struktúra meg egész más. Pl. 1989 előtt a szakszervezetekkel együtt hozták meg pl. a munkavédelmi, munkaügyi törvényeket. A szakszervezet a "kis" párt volt, nem olyan nagy befolyással, de azért volt.

És most? Amelyik szakszervezet élni akar és tud, csak a tagok tagdíjából tud, kivéve a MÁVot, ahol az adófizetők pénzén hasít ki a szakszervezeti vezetés magának helyettes államtitkári fizetést a kollektív szerződésükben foglalt szerint x fő számára. Miről is beszélünk? Arról, hogy azok a vezetők tényleg "fizetett" forradalmárok, ráadásul az adófizetők fizetik őket.

Személyeket azért említettem, mert:
1) Pozsgaynak jelentős szerepe volt a rendszerváltás szerűség előidézésében, illetve őt hagyták a "nyitásra", mert nagy koponya.
2)Szűröst meg azért emlegettem, mint "megtisztulás", a rendszerváltás szimbólumát. (Haha: a volt moszkvai nagykövet hirdeti ki az újvilágot, kelet-európai abszurd. Jól mutatja, hova jutottunk!!) Ő is megtalálta a számítását a narancsosok között is, szóval akik befogadták őt, azok most milyen rendszerváltást emlegetnek? Alaptörvény, bravó. De ugye nem kell Önnek elmondanom, hogy az Alaptörvény mire hajaz?:)

Pamflet, de nagyon jó és találó a meghasonlásra:
hirszerzo.hu/velemeny/2012/2/7/Az_Edeshartyani_Polgari_Kor_elnokenek_level_9Z2A8K

Hörcher Ferenc 2012.02.07. 10:55:04

@dr. Ringlósztár: Kedves Hozzászóló, ha sértegetjük egymást, nem jutunk messzire.
Szerintem a sztrájkverseny is eléggé akadémikus vita.
Az "utcai randalír"-t pedig nem lenne ízléses idehozni.
Az alapkérdés szerintem mégiscsak a hazai szakszervezeti kultúra összevetése a belgával.
És ott látszik egy olyan megegyezésünk körvonalazódni, hogy nem jó a politikai egyoldalúság a szakszervezetek esetében!

2012.02.07. 10:57:05

@dr. Ringlósztár: a magyar Szolidaritás nem szakszervezet, hanem mozgalom.

Terézágyú 2012.02.07. 11:01:07

@Hörcher Ferenc:
"Az alapkérdés szerintem mégiscsak a hazai szakszervezeti kultúra összevetése a belgával."

Ezért kellett a szocikat emlegetni? :)

"És ott látszik egy olyan megegyezésünk körvonalazódni, hogy nem jó a politikai egyoldalúság a szakszervezetek esetében!"

Ez tény. Ha mármost elfogadjuk, hogy a szakszervezetek csak a szocik alatt csináltak sztrájkokat, akkor az van, hogy a szakszervezetek fideszesek - márpedig, ahogy te is mondod, "nem jó a politikai egyoldalúság a szakszervezetek esetében"...

Terézágyú 2012.02.07. 11:03:13

@Hörcher Ferenc:
"Az "utcai randalír"-t pedig nem lenne ízléses idehozni."
Bocsesz :)

Majd ezt akkor tegyük, amikor az alapkérdés "a hazai demonstrálási kultúra összevetése a belgával" lesz... :)

Hörcher Ferenc 2012.02.07. 11:05:22

@Terézágyú: Így-így. :)
S előre borítékolom: egyáltalán nem leszek rajongó híve a Gyurcsány ellen törő-zúzó csapatoknak sem!

Hörcher Ferenc 2012.02.07. 11:06:41

@Terézágyú: Ismerjük egymást valahonnét?

Talán maradhatunk annyiban: ne légyen se fideszes, se szoci, se stb. ?

2012.02.07. 11:08:07

@Terézágyú: nem zárnám be így "falak közé" a vitát, hisz sosem leszünk belgák...Arról beszéljünk, mi van. Mi lenne ha nem elemzői kategória. Szerintem.

Terézágyú 2012.02.07. 11:09:35

@Hörcher Ferenc:
"Ismerjük egymást valahonnét?"

Nem. Miért? :)

"Talán maradhatunk annyiban: ne légyen se fideszes, se szoci, se stb. ? "

Mármint randalír??? Ne, az valóban ne legyen semmilyen...

Hörcher Ferenc 2012.02.07. 11:21:00

@Terézágyú: Csak a tegezés "végett". :)
Amúgy: se randalír, se szakszi.

Terézágyú 2012.02.07. 11:24:30

@Hörcher Ferenc:
Jaaaa, bocs, de az interneten való húszéves lógásom alatt ehhez hozzászoktam :)

Ez van :)

2012.02.07. 11:33:07

@Hörcher Ferenc: Tanár Úr, látom, ad a formára...:)

Hörcher Ferenc 2012.02.07. 11:33:46

Semmi gond, csak biztos én komolykodom túl a dolgot. De ezen a blogon ez a bevett rutin - a magázás.
:)

Ez van. :)

2012.02.07. 11:34:14

@Terézágyú: ja, a net nem egy formamuki közösség. Sőt.

2012.02.07. 11:37:14

@Hörcher Ferenc: aha, értem, nekem a téma miatt és mert vállalta valaki a nevét, az automatikusan magázás, még ha ismerem is!:)

2012.02.07. 11:38:54

@Hörcher Ferenc: nem, mert @Letícia: ebben kifejtem. Szerintem az korrekt eljárás, ami itt a szokás, azt tiszteletben kell tartani.

:)

dr. Ringlósztár 2012.02.07. 15:56:33

@Letícia:
Nem állítottam, hogy a Szolidaritás szakszervezet, azonban a Szolidaritás-ban, képviselteti magát olyan szakszervezet, ami ezt megelőzően nem tevékenykedett (vagy én nem tudok róla) az utcán. Hogy egyértelmű legyen: eddig a liga volt jelen az utcán, most pl. a tűzoltók:
NOL "Célunk: leváltani az Orbán Viktor nevével fémjelzett kormányt, ezzel egy időben szakértői kormány felállítását követeljük, egy olyan demokratikus koalíció létrehozását, amely társadalmi összefogáson alapul, és képes kivezetni az országot a súlyos gazdasági és etikai válságból” – ezt követeli a Magyar Szolidaritás Mozgalom kaposvári és somogyi szervezete, amely csütörtök 17 órára várja szimpatizánsait a kaposvári Kossuth téren.

A mozgalom ugyanakkor szimpátiáját és szolidaritását is ki szeretné nyilvánítani Árok Kornél, a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetének vezetője, a Szolidaritás társelnöke iránt. Ő egyébként akkor vált országosan ismert személlyé, amikor – másokkal együtt – megszervezte az egyenruhások „bohócforradalmát”."

dr. Ringlósztár 2012.02.07. 15:58:05

@Hörcher Ferenc:
Kedves Hörcher Ferenc, mikor sértegettelek?
Ha sértegetni akarnálak, nem fogalmaznék ilyen finoman.

Hörcher Ferenc 2012.02.07. 16:55:29

@dr. Ringlósztár: Ismerjük valahonnét egymást?
A bántó kitétel: "Szokásos fideszes csúsztatás ami nem az alapkérdésre reflektál."

márta)) 2012.02.07. 23:08:29

Mint ahogy aztán viszont alig mozdult bármi idehaza szakszervezeti fronton – egészen a legutóbbi időkig, amikor Orbánnal szemben valami megint megmozdult."

N.Igen! És a t.bloggazda csodálkozik ezen? Gondolom, azért mozdult meg valami" mármint, hogy tüntetnek a szakszervezetek, és "mások", mert nem mennek jó irányba a politikai,- gazdasági folyamatok.
Sőt! úgy gondolom, hogy egyre nagyobb" szervezettebb" tüntetések lesznek.
Nincs ebben semmi különös. vagy mégis?
hm?

márta)) 2012.02.07. 23:16:40

Bocsánat! Úgy látom némelyeknek"? nagyon jól telt a napja, pardon! sikeresen kommentelt.
Persze nem kell ahhoz más, mint egy jó!" kommentelő társ) ugye?? van ilyen.

Ja. még a tüntetésről)

"Kommandósok az Akácfa utcában - tüntettek a szakszervezetek
Demonstrációt tartottak a BKV szakszervezeti szövetségei a cég Akácfa utcai székháza előtt, tiltakozásul a dolgozókat érintő megszorítások ellen. Az atv.hu helyszíni tudósítója szerint rendkívül szigorú volt a rendőri jelenlét és több ezres volt a tömeg. "

atv.hu/cikk/20120207_kommandosok_az_akacfa_utcaban_tuntetnek_a_szakszervezetek
hm?

Bocsánat! Ha (esetleg) zavarja", illetve rontja a poszt "fényét" a kommentem ki lehet moderálni, de akár a többit, a korábbiakat is.
köszönöm.
süti beállítások módosítása